• Regulamin Biblioteki

      Pracownicy biblioteki szkolnej mgr Beata Stosio i mgr Artur Różycki zapraszają
    •  

       

       

      REGULAMIN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

      SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 IM. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO

      W PRUSZKOWIE

       

      Regulamin pracy  Biblioteki Szkolnej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Kornela Makuszyńskiego w Pruszkowie, obok Statutu Szkoły oraz zasad korzystania z biblioteki szkolnej, jest najważniejszym dokumentem określającym jej funkcję, cele i zasady działania.

       

      Spis rozdziałów:

      Rozdział I Zagadnienia ogólne.

      Rozdział II Organizacja biblioteki.

      Rozdział III Funkcje biblioteki szkolnej.

      Rozdział IV Zadania i obowiązki nauczyciela bibliotekarza.

      Rozdział V Prawa i obowiązki czytelników.

       

      Rozdział I.  Zagadnienia ogólne

      § 1

      Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią Szkoły Podstawowej nr 2 im. Kornela Makuszyńskiego w Pruszkowie , w której zajęcia prowadzą nauczyciele bibliotekarze oraz nauczyciele innych przedmiotów korzystając ze zgromadzonych zbiorów.

      § 2

      Biblioteka szkolna jest pracownią służącą do:

      - realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli, uczniów, innych pracowników szkoły i rodziców,

      - realizacji codziennych zadań dydaktyczno-wychowawczych i pracy twórczej, Ø wspierania doskonalenia zawodowego i rozwijania warsztatu pracy nauczycieli,

      - popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,

      - uczestniczenia  w przygotowaniu uczniów do samokształcenia oraz do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji.

      § 3

      Z biblioteki szkolnej mogą korzystać:

      - uczniowie z wszystkich klas na podstawie zapisów w dzienniku klasowym,

      - nauczyciele i pracownicy szkoły,

      - rodzice na podstawie karty czytelnika dziecka lub dowodu osobistego,

      - inne osoby  tylko w czytelni.

      Rozdział II. Organizacja biblioteki

      § 1

       Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły, który zapewnia:

      - obsadę personelu zgodnie z obowiązującymi normami, standardami i kwalifikacjami, zatwierdza przydziały czynności nauczycieli bibliotekarzy,

      - zapewnia zastępstwo za nieobecnego w pracy bibliotekarza,

       - zapewnia odpowiednie pomieszczenia z wyposażeniem (wypożyczalnię wraz z magazynem i czytelnię),

      - zapewnia  prawidłową pracę biblioteki, bezpieczeństwo i nienaruszalność mienia,

      - gwarantuje środki finansowe na działalność biblioteki,

      - kontroluje stan ewidencji i opracowania zbiorów biblioteki,

      - zarządza przeprowadzenie skontrum zbiorów bibliotecznych oraz odpowiada za protokolarne przekazanie biblioteki, jeśli następuje zmiana pracownika,

      - zatwierdza plan pracy biblioteki,

      - nadzoruje współpracę grona pedagogicznego z biblioteką w wykorzystywaniu zbiorów bibliotecznych,

      - monitoruje realizację działań edukacyjnych biblioteki, hospituje i ocenia pracę biblioteki.

      § 2

      Do obowiązków Rady Pedagogiczna należy:

      - zatwierdzanie rocznego planu pracy biblioteki pozwalającego na realizację jej zadań dydaktyczno-wychowawczych,

      - opiniowanie i zatwierdzanie projektu regulaminu biblioteki,

      - opiniowanie i zatwierdzanie projektów innowacji zgłoszonych przez nauczyciela bibliotekarza,

      - analizowanie stanu czytelnictwa na podstawie sprawozdań nauczyciela bibliotekarza.

      § 3

      Do obowiązków nauczycieli i wychowawców należy:

      - współpraca z biblioteką szkolną w zakresie rozbudzania i rozwijania potrzeb oraz zainteresowań czytelniczych uczniów,

       - współuczestniczenie w realizacji lekcji bibliotecznych oraz edukacji czytelniczej uczniów,

       - współudział w tworzeniu warsztatu informacyjnego,

      - znajomość zbiorów biblioteki w zakresie nauczanego przedmiotu,

      - zgłaszanie propozycji dotyczących gromadzenia zbiorów,

      - pomoc w uzupełnianiu zbiorów i w selekcji zbiorów,

      - współudział w zakresie przestrzegania postanowień regulaminu biblioteki (np. pomoc w egzekwowaniu zwrotu książek i rozliczeń za książki zagubione lub zniszczone).

      § 4

      Lokal biblioteki składa z wypożyczalni, czytelnia i magazynu.

      Pomieszczenia biblioteki umożliwią:

      - gromadzenie, ewidencjonowanie i opracowanie zbiorów,

      - opracowywanie sposobów korzystania ze zbiorów w czytelni i ich wypożyczania,

      - korzystanie z księgozbioru w kąciku czytelniczym i wypożyczenie poza bibliotekę,

      - prowadzenie zajęć dydaktycznych (m. in. zajęć z przysposobienia bibliotecznego).

       Biblioteka szkolna posiada komputer  z oprogramowaniem Librus e-biblio oraz stały dostęp do Internetu. Komputeryzacja biblioteki pozwala na udostępnianie informacji za pomocą automatycznych systemów wyszukiwawczych oraz komputerową obsługę czytelników.

      § 5

       Biblioteka szkolna jest miejscem gromadzenia następującego rodzaju zbiorów:

      - wydawnictwa informacyjne i albumowe,

       - programy i podręczniki,

      - lektury do języka polskiego i innych przedmiotów,

      - lektury podstawowe i uzupełniające do języka polskiego i innych przedmiotów nauczania,

      - wybrane pozycje z literatury pięknej oraz popularnonaukowej i naukowej,

      - beletrystyka dla dzieci i młodzieży,

      - wydawnictwa z dziedziny sztuki i krajoznawstwa,

      - czasopisma dla dzieci i młodzieży, pedagogiczne i metodyczne dla nauczycieli,

      - podstawowe wydawnictwa stanowiące pomoc w pracy dydaktyczno – wychowawczej,

      - przepisy oświatowe i  wewnątrzszkolne,

      - wydawnictwa związane z regionem,

      - wybrane dokumenty audiowizualne.

      Strukturę szczegółową zbiorów determinują: profil szkoły, zainteresowania użytkowników, możliwość dostępu czytelników do innych bibliotek, zasobność zbiorów tych bibliotek, inne czynniki środowiskowe, lokalne i regionalne.

       Rozmieszczenie zbiorów  opiera się o klasyfikację UKD i układ alfabetyczny. Wyłączone zostały z księgozbioru lektury obowiązkowe (współczesne i wcześniej obowiązujące, nowości, biblioteczka dla nauczycieli).

       Prasa i księgozbiór podręczny udostępniane są w czytelni,  wypożyczane do pracowni na zajęcia lub do domu.

      § 6

      Pracownicy biblioteki:

      - w bibliotece zatrudnieni są nauczyciele bibliotekarze, zgodnie z obowiązującymi, odrębnymi przepisami,

      - zadania poszczególnych nauczycieli bibliotekarzy określone są w zakresach ich obowiązków na podstawie planu pracy biblioteki,

      - pracownicy biblioteki odpowiadają za stan i wykorzystanie zbiorów biblioteki.

      § 7

      Finansowanie wydatków biblioteki:

      - podstawowym źródłem finansowym biblioteki jest budżet szkoły,

      - planowane roczne wydatki biblioteki stanowią część składową planu finansowego szkoły,

      -  działalność biblioteki może być dotowana przez Radę Rodziców i innych ofiarodawców, biblioteka może zdobyć środki finansowe (jednak nie kosztem realizacji podstawowych zadań).

      § 8

      Czas pracy biblioteki:

      - biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych zgodnie z organizacją roku szkolnego,

       - dni i godziny udostępniania ustalane są w zależności od liczby pracowników biblioteki,

      - czas udostępniania powinien wynosić 2/3 czasu pracy nauczyciela bibliotekarza przy obsadzie wieloosobowej - biblioteka szkolna jest czynna codziennie, przy obsadzie 1 osobowej - biblioteka szkolna jest czynna dla uczniów codziennie, za wyjątkiem czwartku,

      - czas otwarcia biblioteki jest ustalony w porozumieniu z dyrekcją i wynosi do 8 godzin dziennie, w trakcie zajęć szkolnych i podczas wszystkich przerw śródlekcyjnych.

      - godziny udostępniania ustala się uwzględniając zmianowość nauczania w szkole,

      - okres udostępniania zostaje ograniczony w czasie przeprowadzania skontrum, wydawania podręczników z dotacji celowej oraz w sytuacjach nadzwyczajnych za zgodą dyrektora szkoły,

       

      Rozdział III. Funkcje biblioteki szkolnej

      & 1

      Biblioteka ma za zadanie zaspakajać zgłaszane przez czytelników potrzeby czytelnicze i informacyjne.

      Biblioteka pełni funkcję kulturalno-rekreacyjną poprzez:

      - uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego,

      - pomoc w organizowaniu imprez okolicznościowych,

      - gromadzenie materiałów dotyczących życia kulturalnego i społecznego,

      - gromadzenie i udostępnianie zbiorów dotyczących regionu i miasta,

      - współpracę z innymi bibliotekami (m.in. Miejską Biblioteką Publiczną i innymi bibliotekami szkolnymi) oraz pobliskimi ośrodkami kultury w zakresie organizowania różnorodnych imprez dla uczniów i środowiska lokalnego.

       

      Rozdział IV Zadania, obowiązki i uprawnienia nauczyciela bibliotekarza

      § 1

      Nauczyciel bibliotekarz koordynuje pracę pedagogiczną biblioteki poprzez:

      - udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i czytelni oraz do pracowni, klas i świetlicy szkolnej

      - wdrażanie do poszanowania książki,

      - prowadzenie różnorodnych form działalności informacyjnej i wizualnej dotyczącej pracy biblioteki oraz jej zbiorów i czytelnictwa,

      - dostosowanie form i treści pracy do wieku i poziomu intelektualnego uczniów,

      - udzielanie informacji bibliotecznych oraz bibliograficznych,

      - udzielanie porad w doborze literatury oraz prowadzenie rozmów z czytelnikami na temat przeczytanych książek i odbioru innych mediów,

      - inspirowanie kultury czytelniczej uczniów poprzez rozbudzanie i rozwijanie ich indywidualnych potrzeb oraz zainteresowań czytelniczych (np. poprzez konkursy, kiermasze),

      - organizowanie okolicznościowych wystaw, prelekcji, spotkań z pisarzami i twórcami,

      - przygotowanie do wyszukiwania i korzystania z różnych źródeł informacji,  oraz do samokształcenia uczniów,

      - pomoc uczniom w przygotowywaniu się do konkursów, olimpiad przedmiotowych i sprawdzianów np. poprzez dobór literatury,

      - udostępnia uczniom miejsca w czytelni na odrabianie lekcji, prowadzenie lekcji bibliotecznych, okolicznościowych w celu promowania przysposobienia czytelniczo-informacyjnego,

      § 2

      Nauczyciel bibliotekarz koordynuje pracę organizacyjno-techniczną biblioteki poprzez:

      - gromadzenie zbiorów  zgodnie z profilem programowym szkoły i jej potrzebami,

      - dobrą znajomość zbiorów i potrzeb czytelniczych,

      - organizację udostępniania zbiorów,

      - odpowiedzialność za stan i wykorzystywanie zbiorów oraz ewidencję zbiorów,  zgodnie z obowiązującymi przepisami,

      - organizację warsztatu informacyjnego,

      - planowanie pracy biblioteki oraz składanie rocznego sprawozdania zawierającego ocenę stanu czytelnictwa,

      - prowadzenie statystyki wypożyczeń,

      - dbałość o wyposażenie i estetykę biblioteki,

      - selekcję zbiorów, czyli materiałów zbędnych i zniszczonych,

      - prowadzenie dokumentacji bibliotecznej,

      - współpracę z dyrekcją szkoły w zakresie unowocześniania bazy dydaktycznej,

      - zabieganie o środki finansowe celem uzupełniania zbiorów, zakupu pomocy i innych materiałów,

      - uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością.

      § 3

      Obowiązki i uprawnienia nauczyciela bibliotekarza wynikające z realizacji zadań programowych szkoły.

       Współpracy z innymi nauczycielami:

      - udzielenie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym poprzez wyszukiwanie literatury metodycznej,

      - współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, opiekunami kół zainteresowań w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, m. in. poprzez dostarczanie źródeł i opracowań na lekcje, zajęcia poza lekcyjne oraz szkolenia, itp.,

      - współpraca w poznawaniu uczniów i ich preferencji czytelniczych,

      - gromadzenie scenariuszy imprez i uroczystości na potrzeby nauczycieli, 

       - współpraca w organizacji imprez szkolnych, konkursów i olimpiad,

      - prezentacje nowości wydawniczych.

      Współpraca z rodzicami:

      - udostępnianie rodzicom uczniów literatury i innych materiałów z zakresu wychowania w rodzinie, przezwyciężania kłopotów wychowawczych, trudności i niepowodzeń szkolnych,  beletrystyki.

      - udzielanie informacji dotyczących czytelnictwa ich dzieci i współpracy w poznawaniu ich preferencji czytelniczych.

       

      Współpraca z aktywem bibliotecznym:

      - tworzenie i organizacja pracy zespołu uczniów, którego zadaniem jest pomoc w pracach bibliotecznych,

      - organizowanie imprez dla społeczności szkolnej i środowiska lokalnego,

      -  organizowanie różnego rodzaju imprez lub  wycieczek do innych bibliotek,

      - uczniom biorącym systematyczny udział w pracach biblioteki mogą być przyznane nagrody na koniec roku szkolnego.

      Samokształcenie i doskonalenie zawodowe nauczyciela bibliotekarza:

      - udział w konferencjach, spotkaniach metodycznych i formach doskonalenia zawodowego,

      - uczestniczenie w pracach zespołów samokształceniowych,

      - czytanie literatury przedmiotowej,

      -  modernizacja pracy biblioteki, doskonalenie warsztatu pracy lub realizację zadań wynikających z awansu zawodowego.

       

      Rozdział V. Prawa i obowiązki czytelników

      Zasady korzystania z wypożyczalni i czytelni oraz prawa i obowiązki czytelników wobec biblioteki zostały określone w załączniku nr 1.

      Zasady_korzystania_z__biblioteki.pdf

      Regulamin_wypozyczania_podrecznikow.pdf

      •  
    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 2 im.Kornela Makuszyńskiego
      • dyrektorsp2pruszkow@wp.pl
      • 22 758 79 74 tel.kom 501 525 025
      • ul.Jasna 2
      • mgr Marek Śrębowaty
      • mgr Katarzyna Jutkiewicz
      • mgr Anita Baińska-Trzebińska
      • poniedziałek 8.00-18.00 wtorek 8.00-16.00 Środa 8.00-16.00 czwartek 8.00-16.00 piątek 8.00-14.00
  • Galeria zdjęć

    • Mistrzostwa w mini siatkówce chłopców
    • Mistrzostwa w mini siatkówce dziewcząt
    • Bal karnawałowy
    • Moda na recykling - warsztaty
    • Międzyszkolne zawody sportowe z piłki ręcznej dziewcząt i chłopców
    • 28 Finał Wielkiej Orkiestry Światecznej Pomocy
    • Mamy rekord!!!
    • Akcja Mural
    • Biała szkoła - Poronin 2020